Manualne obiektywy historia obiektywów M42

W POSZUKIWANIU INFORMACJI NA TEMAT M42
BOKEH i plastyka

Zdjęcia z efektem BOKEH przerabiałam już w swojej kolekcji nie jeden raz. Jednak od kilku miesięcy postanowiłam przyjrzeć się manualnym obiektywom bliżej. W zasadzie post ten pisanany jest i ciągłe modyfikowany przeze mnie.
Sprawa nie jest taka prosta, ponieważ bardzo mało jest informacji o nich. Nie chodzi mi tu o tym jak podłączyć dany obiektyw do body za pomocą adaptera M42, ale o ich historii. Każdy obiektyw manualny miał przecież swojego producenta, który produkował różne wersje obiektywów, niektóre były nawet "no name", a niektóre miały inne nazwy, dedykowane pod dane np. centrum handlowe jak Revuenon czy chociażby Pentor. Nazwa Pentor to połączenie dwóch nazwisk Pentacon i Orwo.

Zdjęcie darmowe z pixbay.com.pl.


Szukam informacji na temat historii, ponieważ chcę świadomie dokonywać wyboru zakupu M42, a nie z przypadku. Po drugie interesuje mnie ta historia.

Produkowane były w różnych fabrykach, na różne rynki: włoski, niemiecki, czy chociażby polski. Tu sprawa się komplikuje, bo na różnych forach naprawdę jest masa wiadomości - ale nie mam pewności czy są to informacje potwierdzone. Na razie dotarłam tylko do kilku historii. Nie miałam wcześniej pojęcia, że Weltblick to kopia słynnego Porsta, a Soligor ma kopię o nazwie Jupiter. 

Generalnie powinnam zacząć od tego że mamy różne mocowania M42, ponieważ byli różni producenci aparatów, którzy z sobą konkurowali. Więc są obiektywy zwykłe, auto i electric (gdzie obiektyw był w wyposażony w styki - mierzące światło wpadające przez obiektyw do aparatu). Przy okazji robienia zdjęć i podglądania różnych grup dyskusyjnych dowiaduję się w tej tematyce coraz więcej. Jeśli chodzi o producentów to widzę że najwięcej obiektywów jest chyba z Japonii.

Zdjęcie darmowe z strony pixbay.com.pl


Każdą wolną chwilę staram się podczytać coś nowego na temat M42. Część obiektywów jak np. Palar był produkowany w Korea, ale jego dystrybucja na inne rynki zajmowała się Japonia - a i zamiast nazwy Palar pojawił się Beroflex. Niesamowite rzeczy można znaleźć w tym temacie na forum angielskim manual lenses (link TU). Wiadomości te piszą zwykli ludzie, którzy już dane obiektywy nabyli lub być może (tego nie sprawdzę) znali ich historię lepiej niż ja.

Jeśli znasz szczegółowo historię jakiegoś obiektywu, podziel się ze mną w komentarzu informacją o niej. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Instagram i sekwencja slajdów

Affinity photo - zmiana koloru ot tak!

Obiektyw 18-105 mm f3.5-5.6