Kreatywność fotografii w praktyce - kategorie fotograficzne #kreatywnyfotostartup 5/12

Kreatywny foto start up
#kreatywnyfotostartup
Kreatywność fotografii w praktyce (podział na kategorie fotograficzne).
Każdy wtorek
Czas trwania: 12 foto kreatywnych tematów (90 dni)
Wpis: 05

Na ten temat chyba większość z was czeka, ponieważ w nim będę poruszać kreatywność w różnych kategoriach tematycznych. Jest to temat otwarty, a to znaczy, że możecie komentować i podawać swoje kreatywne przykłady w danych kategoriach. Swoje wnioski zapisuje na podstawie tego co dowiem się od innych, ale większość z nich to własne obserwacje poprzez oglądanie tego co prezentują inni na zdjęciach. No to zaczynamy.

Kreatywność w portrecie
Dla mnie będzie to definitywnie skupienie się na emocjach danej osoby, na jak najwierniejszym oddaniu sceny czy opisaniu historii w jaką dana postać się wciela. Czym dla mnie jest dobry portret?

Kreatywność w fotografii produktowej (reklamowej)
W fotografii produktowej będą to wszystkie zabiegi które mają przyciągnąć klienta do danego produktu. To coś co przyciągnie uwagę, będzie nie szablonowe, nie powtarzane u innych bo każdy produkt jest inny. W firmach reklamowych od razu jest szał na wymyślanie pomysłów i burza mózgów jak dany przedmiot przedstawić, a tymczasem ważniejszą sprawą są odczucia jakie dany produkt w nas wywołuje.

Kreatywność w fotografii kulinarnej
Kreatywność w fotografii kulinarnej to na pewno wszystkie zabiegi, które sprawiają że dane zdjęcie wygląda bardzo apetycznie, bowiem efektem finalnym jest chęć zjedzenia z fotografowanego ciastka. Więc i tu kłania się cel naszego produktu na zdjęciu.

Kreatywność w fotografii reportażowej
Gdybym była fotografem od reportażu to skupiłabym się na historii, to czy ma jakiś cel, jaki on jest? Czy moim celem są osoby czy mają one być tylko elementem do danej układanki. W tego typu fotografii zadawałabym jak najwięcej pytań, bo one tworzą nasze zdjęcie.

Kreatywność w fotografii ulicznej
Fotografia uliczna – moim zdaniem nie powinna być "przewyobrażona". Powinna pokazać realne faktyczne stany danej sytuacji. Emocje, pośpiech, ruch, rzeczy mijane, pojawiające się w określonym czasie -  z tym kojarzy mi się ulica.

Kreatywność w fotografii ślubnej
W fotografii ślubnej będą to zebrane wszystkie doświadczenia z wszystkich możliwych kategorii fotograficznych. Dlatego jest to najtrudniejsza dziedzina fotografii, bo jeśli leżymy w jakiejś płaszczyźnie z powyższych to na 98% wyjdzie to na fotografowanym ślubie. Ślubne zdjęcie kreatywne – to emocje, emocje i jeszcze raz emocje. I to chyba najpiękniejszy czynnik tej fotografii. Oczywiście można pokazywać parę młodych np. latających, czy lewitujących jak to było modne kilka lat temu, jednak ja w tego typu zdjęciach wolę naturalną prostotę sytuacji. Gdybym była fotografem ślubnym to sfotografowałabym to wydarzenie w bardzo emocjonalny sposób.
Wypisując sobie takie krótkie charakterystyki kategorii w fotografii uświadomiłam sobie że to świetne kreatywne ćwiczenie na poprawę naszych zdjęć. I sam opis ich też jest kreatywnym przedsięwzięciem. Do tego każda z tych kategorii ma coś co powiela się u kolejnej, a mianowicie: emocje, zadawanie pomocnych pytań do sytuacji, czy czas, który upływa i nie da się go powtórzyć.

Spisując takie pomysły, pytania na temat danej kategorii bardzo ułatwiamy sobie pracę w przygotowaniu tzw. briefa czyli ogólnego planu naszego finalnego zdjęcia. Jest nam po prostu łatwiej, bo nasza koncentracja skupia się na tych co chcemy uzyskać a nie na tym jak mamy to zrobić (jejku...co tu wymyślić teraz… mh…).

Przywiązujecie wagę do kategorii tematycznych? Jak sądzicie - przydatne są one czy nie? Pomagają porządkować kreatywny fotostartup? Czy są zbędnym frazezem który jest tylko widnieje w teorii?

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Instagram i sekwencja slajdów

Affinity photo - zmiana koloru ot tak!

Obiektyw 18-105 mm f3.5-5.6