Obiektyw 18-105 mm f3.5-5.6

MOJE OPINIE
po 5 latach pracy z tym obiektywem

Obiektyw popularnie nazywany kitowym, ponieważ dodawany jest do lustrzanek cyfrowych i najczęściej można kupić go właśnie z zestawem bodyDXXX +obiektyw. Jest to bardzo uniwersalny obiektyw, idealny dla osób, które dopiero zaczynają przygodę z fotografią, a do końca nie wiedzą jeszcze którą z dziedzin fotografii poświęcą się bez reszty.

Nie skupię się tutaj na typowo technicznej stronie obiektywu, a na praktyce i użyteczności.

mój pierwszy uniwersalny obiektyw 


Zacznijmy może od plusów. 
Uzyskamy nim zdjęcia w zadowalających zbliżeniach np. detali czy większych obiektów w fotografii makro, np. kwiatów. Idealny do krajobrazu, widoków, pejzaży. Sprawdzi się również w naszych próbach z portretem. Kupując ten obiektyw moim zamysłem była fotografia produktowa. Muszę przyznać że obiektyw sprawdził się w tej roli idealnie.
Minusem tego obiektywu jest jego siła światła, a raczej to że obiektyw w przedziale f3,5-5,6 jest obiektywem ciemnym. Nie oznacza to że zdjęcia będą ciemne, ale to że do matrycy naszego aparatu przedostaje się mniej światła, a to sprawia, że niektóre sceny będą musiały być wspomagane dodatkowym oświetleniem. Do takich trudnych scen należą: fotografowanie we wnętrzach, tam gdzie jest mało światła wpadającego przez okna, lekki pochmurny dzień,  lub gdy okna są częściowo przysłonięte przez np. inne bloki.  Zdjęcia po zmroku czy w nocy. W takich sytuacjach obiektyw zrobi zdjęcie, jednak jego efekt finalny będzie po prostu ciemny, a poprzez obróbkę niezależnie w jakim programie graficznym nie zniwelujemy braku światła. Lepiej mieć zdjęcie zbyt jasne o +2EV niż zbyt ciemne.

Trochę o AF
Zauważyłam również że obiektyw 18-105mm a w zasadzie jego AF nie radzi sobie dobrze w płaszczyznach monochromatycznych (o jednakowych odcieniach) i najzwyczajniej w świecie się „gubi” . Jeśli chodzi o sceny z przewagą kolorów AF nie ma z tym problemu i  jest naprawdę rewelacyjny. Niezależnie jaki rodzaj/ tryb AF wybierzemy sytuacja zawsze się powtarzała.
Jeśli fotografujemy w domu, gdzie naszym zamysłem była fotografia produktowa, wspomagamy się światłem naturalnym z okna lub żarówkami fotograficznymi o niewielkiej mocy (moje mają 30W) to uzyskamy naprawdę świetne efekty. Jeśli zamierzamy wyjść w plener, zrobić sesje portretowe – również nie widzę przeciwwskazań dla tego obiektywu. Jednak należy pamiętać o dobrej obserwacji światła.
Zdjęcia będą rewelacyjne jeśli będziemy pamiętać o wyżej wspomnianych trudnościach i będziemy starali się dopasować do określonych warunków w jakich przyjdzie nam pracować. Ciemność obiektywu widzi się dopiero albo porównując zdjęcia z innym obiektywem albo dopiero po latach pracy zaczyna się rozumieć istotę tego zagadnienia. Podam przykład. Kiedy bawię się z córką w domu zwykłym pokoju i chcę uwiecznić tą chwilę – otrzymuję zdjęcie które mam wrażenie że jest ciemniejsze niż widzi to moje oko (mimo że na pierwszy rzut oka światła jest pod dostatkiem). Dla początkującego fotografa będzie to może niezauważalna różnica, ale jednak czym dłużej fotografujemy danym obiektywem tym bardziej rozumiemy istotę jego działania i możliwości.

Przykładowe zdjecia - linki:
Autoportret w kolorach wina
Świąteczne detale


Czy uważąm ten obiektyw za dobry zakup?
Nie żałuję wydanych na niego pieniędzy! Nie zamierzam go sprzedawać, ponieważ w porównaniu z innymi kitowymi obiektywami 18-105mm jest naprawdę świetnym, uniwersalnym szkłem. Jak wspominiałam, wykorzystuję go naprawdę w pełni, można powiedzieć że nie odpinam go od body. No chyba że mam ochotę pobawić się fotografią macro (M42).

Dla kogo 18-105mm będzie idealny?
- początkujących
- osób którzy pierwszy raz mają w rękach lustrzankę (pierwszy aparat)
- osób średniozaawansowanych

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Instagram i sekwencja slajdów

Affinity photo - zmiana koloru ot tak!