Obiektywy M42

Czyli troszkę słów o Helios 44-4M. Obiektyw ten jest jasny, fajny i naprawdę solidny. Wszystkie części ma metalowe. Do mojego body aparatu podpinam go za pomocą adaptera M42 do Nikon. O adapterach i przejściówkach pisałam już na swoim blogu, ale tym razem zdjęcia zrobiłam bez pierścieni pośrednich, z adapterem z soczewką. Efekt - ostrzenie na nieskończoność :) oraz fajny BOKEH to jest to za co lubię ten stary, wysłużony mi obiektyw. Kupiłam go będąc w liceum w jednym z łódzkich komisów fotograficznych - dziś już nie istnieje. Więc ma troszkę lat, ale nadal dzięki niemu można focić fajne zdjęcia. 


Poniżej  przedstawiam to samo zdjęcie wykonane na różnej wielkości przysłonie. Czas naświetlania pozostawiłam ten sam.

Z Wikipedii o Heliosie:

Helios-44M-4 - obiektyw stałoogniskowy z mocowaniem M42 produkowanym przez radzieckiego producenta aparatów fotograficznych Zenit. Najczęściej sprzedawany był w zestawach razem z aparatami tego producenta, jak np. Zenit 12xp. Obiektywy te, podobnie jak inne obiektywy M42, można stosować w lustrzankach cyfrowych przy zastosowaniu odpowiedniego adaptera. Aby obiektyw zachował swój zakres odległości: od 0,5 m do nieskończoności, konieczne jest używanie adapterów z dodatkową soczewką.
Obiektyw w całości wykonano z metalu, a soczewki pokryto wielowarstwowymi powłokami zmniejszającymi odbicia i efekt flary. Sześciolistkową przysłonę umieszczono za 3 soczewkami - pracuje ona w zakresie od f/2.0 do f/16.0.
Model 44M-4 był najpopularniejszym z serii obiektywów Zenita o ogniskowej 58mm, ostatnim był Helios-44M-7. Z każdą kolejną generacją zwiększała się zdolność rozdzielcza obiektywu.

f2, 1/60s, ISO 400


f2.8, 1/60s/ ISO 400


f4, 1/60s, ISO 400

f5.6, 1/60s, ISO 400

Zdjęcie makówek - tu chciałam pokazać piękne rozmycie jakie daje ten obiektyw :) zdjęcia robione bez lampy błyskowej. Czasem dobrze jest odpocząć od obiektywu typu AF-S, naprawdę to popłaca. Chyba zakochałam się w tym obiektywie na nowo.


bokeh skala 1:1



Oraz Heliosowy BOKEH przy świetle dziennym - czyli pełnym wrześniowym słońcu.



link do posta M42 stackowanie:

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Instagram i sekwencja slajdów

Affinity photo - zmiana koloru ot tak!

Obiektyw 18-105 mm f3.5-5.6