Filtr szary - jak poprawnie naświetlić zdjęcie?

Jak wykonać zjecie z użyciem szarych filtrów?

Koniec sierpnia u mnie to mały nieplanowany zakup dwóch filtrów szarych do systemu Cokin. Jednak zdecydowałam się na zakup zamienników, ze względu na cenę oraz to że nie będę miała za bardzo warunków by przećwiczyć tak naprawdę zakupione produkty.

TECHNICZNE ASPEKTY
Adapter, holder. Oczywiście wszystko trzyma się jak należy, nie ma żadnych luzów a nawet fajnie wszystko chodzi, płynnie, bez oporów. Zobaczymy po dłuższym stosowaniu. Wybrałam jeden filtr pełny ND8 oraz drugi połówkowy ND4.

Podobno filtry szare połówkowe nie są do portretów. Podobno nie powinno się robić z nimi zdjęć. Jednak ja chcę uzyskać zamierzony efekt jednej własnej stylizacji i uważam że akurat właśnie ten filtr powinien przydać mi się bardzo. Czekam tylko na możliwość zrealizowania zdjęć, kiedy córka nie będzie na tyle aktywna w dzień bym mogła rozstawić statyw i działać.

Jak robimy zdjęcia z filtrami ND?

1. Najpierw ustaw statyw, aparat, aranżację - to co zamierzasz uwiecznić.
2. Ustaw ostrość na obiekcie który fotografujesz.
3. Wyłącz tryb AF, zostaw M.
4. Zapisz ile wynosi wyjściowe ustawienie twojej EV.
5. Załóż filtr ND  (lub kilka filtrów).
6.  Zapisane w punkcie  4 pomiary sprawdzą się tutaj. Przelicz ile więcej musisz wydłużyć czas naświetlania zdjęcia (zależne jaki filtr masz na obiektywie).
7. I to wszystko.



TROSZKĘ MATEMATYKI
Sposób przeliczania wartości można znaleźć w tabelach naświetlań dla filtrów ND, lub ściągnąć sobie na komórkę stosowną aplikację. Jednak czasem warto jest wykonać proste przeliczenia by zrozumieć o co chodzi z tą matematyką. Dla przykładu, mając wyjściowe zdjęcie o czasie 1/160s, wydłużamy czas 8x, czyli 1/160 x 8 = 8/160 = 1/20s.  I właśnie 20s jest tą wydłużoną wartością na którą należy ustawić nasze naświetlanie. Zresztą można to sprawdzić nawet w aplikacji na telefon. Ja ściągnęłam sobie pierwszą która się wyświetliła i jest to ND filter calculator.

Poniższe zdjęcie zrobiłam właśnie według powyższej kombinacji. Wyszło prawie tak jak chciałam, bo zamiast pomidora będzie niebawem modelka. Zdjęcie zrobiłam w dzień, w samo południe, kiedy słońce było naprawdę mocne, a efekt jaki otrzymałam mam taki jakbym robiła zdjęcie w nocy. I o to chodziło :)


Filtry szare mają wiele zastosowań. Już nie mogę się doczekać kiedy nadarzy się okazja by przetestować w pełni ich wszystkie możliwości na zdjęciach.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Affinity photo - zmiana koloru ot tak!

Instagram i sekwencja slajdów

Tło gnieciuch DIY