PRAWO w fotografii

Czy ktoś z was, co zajmuje się amatorsko fotografią interesuje się prawem? Co wolno a co nie przedstawiać w swoim portfolio? Może pomożecie mi określić owe reguły, bo są nie jasne. Owszem jest masa stron w internecie, ale dotyczą one publikacji zdjęć a moim zdaniem portfolio to co innego. Nie jest to publikacja w mediach, ani w prasie, tylko na swoim profilu/portfolio. Czy zatem można publikować zdjęcia na których znajdują się ludzie, obiekty i inne tego typu fotografie? Na razie nie otrzymałam żadnej odpowiedzi w tej kwestii. Szukam dalej - czy można zamieszczać, a jeśli tak to na jakich zasadach?

Robiąc zdjęcia zawsze pytam o zgodę. Niezależnie czy jest to portret, czy zdjęcie grupy ludzi. Po prostu tak byłam wychowana. Rozmawiam z ludźmi, poznaję historię miejsc, które odwiedzam. Ludzie czasem sami proszą o zrobienie im zdjęcia. Dzięki temu dowiedziałam się wiele na temat miejsca w którym mieszkam. Niestety według naszego prawa - zgoda ustna nie jest tak do końca jasna i sprecyzowanie jej znaczenie ułatwiłoby mi radość z fotografowania :) Smutne jest to, że fotograf amator który dopiero zaczyna budować swoje portfolio nie może praktycznie zamieścić w nim żadnego swojego zdjęcia. Więc rodzi się kolejny problem - jak ma się wypromować, skoro nie może pokazać swojego dorobku? Kiedyś portfolio były na papierze, dziś, dla wygody jest to najczęściej miejsce w sieci. Takie portfolio szybciej przejrzy zainteresowany klient czy przyszły pracodawca. Jest wygodniej. Niestety nie dla wszystkich.

Czy robiąc zdjęcia w różnych kategoriach tematycznych pytacie ludzi o zgodę?
Linki do stron w tym temacie są u mnie w trakcie budowy. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Instagram i sekwencja slajdów

Affinity photo - zmiana koloru ot tak!

Obiektyw 18-105 mm f3.5-5.6