Projekt wyzwanie na insta #otworzsieidzialaj, ed. 2021

Projekt #otworzsieidzialaj, ed 2021 start!

Listopad (dla tych co nie wiedzą) to u mnie początek projektu, który tak naprawdę powstał w 2019 roku. Projekt kreatywnystartup powstał z myślą o tym by motywować się do twórczego działania, by nie siedzieć i nie załamywać rąk. Łatwo jest czytać na różnych stronach internetowych jak to pięknie wszystko idzie, jak ludzie realizują swoje marzenia kiedy wszystkie niezbędne środki mają na cel swoich marzeń mają podane na tacy. 

Ale nie każdy tak ma i przyznam się szczerze że ja właśnie poprzez ten projekt dosłownie "wyleczam się z poczucia że się nie da", kiedy zaczyna się dosłownie z poziomu poniżej zera. Bo tak wyglądał mój start kilka ładnych lat temu, kiedy zbierałam na swój pierwszy aparat. Dodam więcej, takich zdolnych osób które chcą się rozwijać a zaczynają od przysłowiowego zera jest naprawdę masa. I nie mają kompletnie żadnego wsparcia. 


Projekt nie należy do prostych - bo nie polega on na robieniu odtwórczym zdjęć typu flatlay. Główną zasadą mojego projektu to jego uniwersalność. Ja uwielbiam klimat przedświątecznych przygotowań do świąt Bożego Narodzenia, więc stąd tematem przewodnim są u mnie właśnie detale świąteczne. Temat tego wyzwania właśnie jest uniwersalny - bo to ty czytelniku określasz w nim swój cel i co chcesz dzięki temu flat lay zrealizować

To naprawdę fajna sprawa. Bo robisz i uczysz się na tym, co ciebie kręci, co ci się podoba. Lubisz książki, gry planszowe, robisz handmade - to ćwiczysz swoje umiejętności na tym temacie który cię pasjonuje. 

Dla przykładu moim celem proejktu Zimowe detale ed 2021 to podnoszenie własnych fotograficznych umiejętności. Więc mając tak napisany cel - rozpisuje go na mniejsze podpunkty. Zatem zadaje sobie kolejne pytanie: - Jakie czynności muszę wykonać by pchnąć ten cel do przodu? Na tej liście mogą być:  

- nauka obróbki w określonym stylu,
- praca z wysokim ISO,
- praca z niskim ISO, 
- praca z małą lub dużą przysłoną itd...

I tu właśnie tak bardzo ważne jest by otworzyć się na zmianę myślenia. Bo nie chodzi tu o perfekcyjne zdjęcia, które zrobię, a to ile i w jak szybkim czasie się czegoś nowego nauczę. Celem jest wdrażanie tego w realne sytuacje - dlatego nie ma lepszego tematu do ćwiczeń jak właśnie projekt flatlay. Podane punkty są jedynie wersja przykładową dla zobrazowania projektu.

Flatlay to zdjęcia które uczą cię planowania od początku do samego końca. To nie tylko porozrzucane przedmioty na płaskiej płaszczyźnie. Zanim powstaje takie zdjęcie jak widzicie poniżej powstaje cała koncepcja co i gdzie ułożę by wyglądało to idealnie. Na początku pracy i tworzenia flatlay robiłam plany projektowe. Plan taki był rozpisywany od rzeczy które mam a które musze dokupić lub też pożyczyć (tą wersje wybierałam zazwyczaj) od bliskich mi osób. 


W takim planie projektowym układam również kolejność działań - który przedmiot po którym będę brać do swoich rąk - jak było w przypadku tej sesji gdzie na zdjęciu są widoczne moje dłonie. 



Flatlay uczą również planowania innych sesji aranżowanych, a do nich należą sesje w których wszystkie działania które można zaplanować. Sesja planowana ma również swój określony czas - i obejmuje on także poprawki. Jednak taka sesja również ma swoje ramy czasowe. Jedyne sesje które się pod to nie kwalifikują to reportaże i należy o tym pamiętać. 

Najistotniejszym krokiem w tym projekcie to uświadomienie ludziom, które dopiero wchodzą w fotograficzny świat to to, że żeby postało magiczne zdjęcie ważne są również pozostałe, kompletnie z pozoru nie związane z fotografią rzeczy, w przypadku flatlay m.in.: czyste produkty, świeże owoce, czyste tło, punktualność - jeśli ktoś ma nam dostarczyć jakieś produkty, czas na zrobienie produktów - jeśli np. robimy papierowe domki sami czy pieczemy ciastka. Praca fotografa to nie tylko naciśnięcie przycisku na aparacie a w 90% naprawdę logistyka i planowanie, czas na obróbkę itd. Ten cały proces który opisuje przy zrobieniu tylko na pozór prostego flatlay nie jest jak sami widzicie taki łatwy. Wymaga czasu. A ja chcę nauczyć was również szacunku do siebie, tego jak ten czas traktujecie. 

Tym właśnie jest otwartość działania i zmiana myślenia kiedy zabieramy się za zdjęcie. Cały czas kiedy robię swoje flatlay szukam w głowie postawionych zasad, które w oparciu o cel budują mi moje zdjęcie. 

Zatem żeby nie przedłużać, serdecznie zapraszam was do wzięcia udziału w tym pracochłonnym wyzwaniu, postawieniu sobie celów i działania. Działanie to musi być zgodne z tym co masz do dyspozycji na tu i teraz. 

Biorąc udział w moim wyzwaniu na IG

  • Dodaj #otworzsieidzialaj,
  • Dodaj zdjęcie na swoim Instagramowym profilu pod swój cel, napisz co realizujesz w projekcie, np.: dokumentuje przygotowania do świąt, uczę się kompozycji itd...
  • Obserwuj mój profil (będzie mi miło, warunek niekonieczny)
  • Zajrzyj do innych, zostaw serducho i poleć wyzwanie dalej...
  • wyzwanie bezpłatne (free)
Ja postaram się w ramach możliwości zajrzeć na każde konto osoby i zostawić troszkę ciepłych słów by zmotywować do działania. 

Pamiętaj, że nie robiąc nic, nie dając nic w zamian - samo się nie zrealizuje, a twoje cele nadal będą w strefie marzeń. Dlatego tak ważne jest zrobienie zdjęcia tym co masz i na jakim etapie jesteś. Nie trzeba być perfekcyjnym - bo wyzwanie to ma nauczyć cię motywacji i działania a nie bycia perfekcyjnym. 

Wyzwanie startuje co roku z dniem 1 listopada, swoje prace można wrzucać przez całe 30 dni. Nie ma limitu zdjęć. Ważne by spełnić tylko zrealizowanie zdjęcia według postawionych wcześniej zasad (twoje cele). 



Dobrego dnia,
i mam nadzieję że widzimy się pod #otworzsieidzialaj...

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Affinity photo - zmiana koloru ot tak!

Instagram i sekwencja slajdów

Tło gnieciuch DIY