JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO SESJI ZDJĘCIOWYCH?

Sesje zdjęciowe są bardzo popularne. W zasadzie próbuje tego każdy kto ma cyfrowy aparat z mniejszym bądź większym skutkiem. Jednak, żeby rezultat był w pełni zadowalający (czyt. przypominający efekt z profesjonalnego studia) musisz posiadać lepszy sprzęt. Co to znaczy? Lepszy sprzęt to nie telefon z wbudowanym aparatem. To taki aparat, który ma funkcję manualnych ustawień i zmianę obiektywu. O ile sam korpus może być starszej generacji (tania lustrzanka) to obiektyw należy wybrać najjaśniejszy jeśli zamierzamy fotografować ludzi.

Nie czarujmy się, ale jakoś zdjęć idzie w parze z jakością naszego obiektywu. Owszem, bez bogatego zaplecza można zrobić fajne zdjęcia, ale żeby uzyskać efekt glamour musisz się naprawdę nieźle napracować. Musisz stwarzać sobie dodatkowe źródła światła, ale da się! Wymaga to po prostu więcej pracy i czasu jaki musisz przeznaczyć na przygotowania.

W zasadzie do napisania tego posta nakłoniło mnie przeglądanie mojego fotograficznego dorobku. Posiadam swój aparat od dosyć niedawna (2014) więc i portfolio malutkie. Jednak na początku swojej przygody jak ktoś mi radził - nie podpisuj swoich zdjęć - kompletnie nie rozumiałam dlaczego. Teraz większość z nich doprowadza mnie do wstydu a jednocześnie dumy, ponieważ metodą prób i błędów doszłam do rozwinięcia własnego fotograficznego doświadczenia.

Zaczynałam od fotografii produktowej. W ramach przerwy zaczęłam fotografować krajobrazy, miasto i poszło. W miarę możliwości zaczęłam wychodzić z aparatem wszędzie, gdzie tylko mogłam. Jednak przez ponad 2 lata fotografia produktowa była czymś od czego nie mogłam się oderwać. Dzięki niej poznałam swój aparat lepiej. Tak - mogłam ćwiczyć na przedmiotach ustawienia manualne, a nikt nie pytał mnie po co to robię. W końcu martwe natury głosu nie mają.

Jednak przełom dokonał się u mnie w 2015/2016, kiedy to przeszłam na angielską platformę fotograficzną YpuPic.com. Wtedy zobaczyłam jak zdjęcia robią inni i zaczęłam wprowadzać zmiany w swoich zdjęciach z wydarzeń, zdjęciach ludzi, portretów oraz przepięknych reportaży u siebie. Robiąc zdjęcia detali na własny ślub stwierdziłam że chciałabym zatrzymać więcej emocji niż tylko otaczające mnie przedmioty. Chciałabym również być na zdjęciach. I tak narodziła się w roku 2016/2017 koncepcja własnych sesji zdjęciowych (autoportrety).

Stąd stworzyłam poniższą listę spraw do ogarnięcia, kiedy nie posiadamy jeszcze własnego studia, a chcemy się dalej rozwijać fotograficznie. 


Myślę, że lista poniższych punktów będzie bardzo pomocna (dla tych co robią zdjęcia w domu a nie w studio).

1. Sprawdź czy masz naładowane baterie do aparatu.
2. Sprawdź czy masz zapasowe akumulatorki pod ręką (naładowane)
3. Zastanów się jakie zdjęcie chcesz uzyskać (wcześniejsza zaplanowana koncepcja jak to ma wyglądać znacznie przyspiesza pracę)
4. Zanim weźmiesz modelkę - musisz mieć jej zgodę pisemną na publikacje wizerunku. No chyba że fotografujesz siebie.
5. Ubrania - dopasuj je do modelki lub niech modelka przyniesie coś własnego, w czym dobrze się czuje. Jeśli źle czujesz się w danym stroju - na zdjęciu będzie to widać.
6. Wcześniej ustaw (jeśli pracujesz w domu) o ile to możliwe potrzebne akcesoria fotograficzne, jeśli takimi dysponujesz.
7. Rekwizyty powinny być w zasięgu twoich rąk - nie poukładane w drugich pomieszczeniach. Wyeliminuj zbędne chodzenie po domu w czasie tworzenia zdjęć!
8. Wykonaj dobry makijaż pod wykonywane zdjęcia - im dokładniej to zrobisz, tym ładniejszy efekt uzyskasz później. Na zdjęciu wychodzi wszystko bardzo dokładnie.
9. W miarę możliwości rozbudowuj własny sprzęt fotograficzny - przyspieszy to twoją pracę później.
10. Wszelkie przedmioty które posiadasz w domu ci się przydadzą - nie musisz wydawać kasy na nowe rekwizyty. Wykorzystuj co masz w domu.
11. Przed każdą sesją jak i po gruntownie posprzątaj otoczenie, gdzie będą robione zdjęcia. W fotografii musi być czysto :)
12. Wykorzystuj naturalne oświetlenie (okno, jasny pokój) Jeśli nie masz wystarczająco światła musisz się doświetlić (przedmioty pomocne: lustro przenośne, styropian, papier kredowy z kalendarza, folia aluminiowa, osłona-mata do samochodu itp.)
13. Zbieraj różne fajne gadżety - nigdy nie wiadomo kiedy przydadzą ci się do fajnego zdjęcia.

Jeśli ten post był dla ciebie wartościowy, pomocny w jakimś stopniu, podziel się własnymi doświadczeniami o tym ze mną. Będzie mi bardzo miło, jeśli pod postem pozostawisz jakiś ślad. Miłego dnia :)


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Instagram i sekwencja slajdów

Affinity photo - zmiana koloru ot tak!

Obiektyw 18-105 mm f3.5-5.6