STARY CMENTARZ NA OGRODOWEJ

Dziś odwiedziłam stary cmentarz na ul. Ogrodowej. Ostatnio robiłam tam zdjęcia w kwietniu ubiegłego roku. Myślałam że uda mi się zobaczyć odrestaurowaną już, nagrobną kaplicę Karola Scheiblera - link TU. Niestety rozczarowałam się, ponieważ remont jaki zastałam w 2014 roku w kwietniu nie posunął się do przodu. Kaplica przykryta częścią elewacji jak była rok temu, tak jest i dziś. Udało mi się zrobić kilka zdjęć z boku, jednak na zdjęcia od frontu, muszę jeszcze poczekać.

OPIS:
Kaplica Karola Scheiblera – nagrobna kaplica-mauzoleum znajdująca się na Starym Cmentarzu przy ul Ogrodowej w Łodzi, na jego ewangelicko-augsburskiej części. Zbudowana w 1888 r. według projektu Edwarda Lilpopa i Józefa Dziekońskiego. Jest to jedno z największych dzieł architektury cmentarnej na świecie oraz świadectwo bezprecedensowego w skali światowej rozwoju Łodzi w XIX wieku. Obecnie w renowacji.



Fragment zarośniętego pomnika w jednej z alejek. Cały klimat tego starego cmentarza to właśnie zrobione pomniki w formie arkadii, łuków, choć i tak nie brakuje tu rzeźb, znajdujących się prawie przy każdym nagrobnym pomniku.


Tutaj wspomniany na początku widok od frontu, niestety nie zupełnie kompletny, ponieważ zasłaniają go rusztowania. Widok jest naprawdę nieziemski. Pamiętam jak będąc w liceum miałam jedno z zadań przy nauce historii sztuki, odwiedzić właśnie to mauzoleum i opisać każdy jej element.







Wracając alejkami starego cmentarza moją uwagę zwrócił Chrystus frasobliwy, zrobiony najprawdopodobniej z drewna lipowego, zamknięty w małej, oszklonej kapliczce.Kiedyś zwiedzając urokliwe zakątki Łodzi, ktoś powiedział mi, że warto odwiedzić najstarszy cmentarz, przy ulicy Ogrodowej. Miał rację.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Instagram i sekwencja slajdów

Affinity photo - zmiana koloru ot tak!

Obiektyw 18-105 mm f3.5-5.6