Portret z dwoma rodzajami światła

Wczorajszy dzień pozwolił mi na kilka fajnych eksperymentów. Chciałam stworzyć sobie bardziej elegancki portret w stylu biznesowym. Nie posiadam żadnego tła fotograficznego, ani zestawu na podwieszane tła. Za jednolite tło mam ścianę, która jest w kolorze białym. Ten kawałek ściany ma niewielkie wymiary bo niecały metr szerokości. Dlaczego tak trudno jest mi na przestrzeni 1,5 na 1m  ustawić lampę reporterską? Ponieważ tuż z lewej strony mam szafę, a z prawej - meble, okno oraz inne sprzęty które wypełniają przestrzeń w salonie. Spójrz na mały diagram poniżej.

Oczywiście czytając o fotografii biznesowej natknełam się na mnóstwo ustawień ze sprzętem który jest ponad możliwości finansowe dla początkujących fotografów. Nie ma praktycznie żadnych porad dla osób dopiero zaczynających. Mało tego, nie ma praktycznie żadnych porad dla osób z jednym źródłem światła!

Moja pierwsza próba podejścia do sesji biznesowej narodziła się przez przypadek, kiedy robiłam zdjęcia o zupełnie innej koncepcji. Po prostu wystarczyło mi czasu na zrobienie małej przed sesji z przymiarką kilku ubrań i pomyślałam czemu nie zrobić zdjęć właśnie w tym stylu.

Fotografia biznesowa to białe lub szare tło, najczęściej kolorystyka biele, beże, jasne błękity, szarości.

CO MAM - WARSZTAT
Mam dwa małe statywy - kupione do fotografii produktowej oraz dwie fotograficzne żarówki o mocy 30W (faktycznie dają 60W). Wykorzystuję je jak tylko czas pozwala. Za tło jak wspomniałam wykorzystuje białą ścianę. Daje ona naprawdę świetne efekty. Poniżej przedstawiam mały backstage jak to u mnie wyglądało.




SZARE TŁO
Szary kolor tła na zdjęciu uzyskamy poprzez odsunięcie się od ściany (tła) na ok 1,5 m, ponieważ nasza ściana nie będzie doświetlona. Na tej samej zasadzie działa technika low key o której wspominałam w oddzielnym poście. Jednak przy świetle ciągłym - żarówki na statywie musimy pamiętać o tym, żeby odpowiednio postawić światło, by nie było jaśniejszych prześwitów na ścianie. Wystarczy ustawić statyw pod kątem by delikatnie oświetłało bok osoby portretowanej.

LAMPA BŁYSKOWA i biała parasolka (mam chyba 85 cm)
Lampę reporterską również ustawiam pod kątem do modela, tak, bym czasze parasolki widziała na wrost (stojąc bokiem) a z boku mojej prawej strony jeśli patrzę prosto na obiektyw.

A teraz czas na zaprezentowane zdjęcie, właśnie na takich ustawieniach. Moim zdaniem wyszło całkiem dobrze jak na pierwszą przed-sesje.



Oczywiście ubranie które wybierzemy to ok 85% sukcesu. Należy pamiętać że unikamy tkanin wzorzystych, wybieramy gładkie oraz takie, których kolory są stonowane (nie krzykliwe). W moim przykładzie czerwona sukienka wybrana została ze względu na trudność w fotografowaniu właśnie tego koloru. Nie chodzi tu o mega drogie zestawy ubrań, ale o klasykę, która zawsze wygląda schudnie i elegancko (białe koszule, eleganckie bluzki w bielach czy ecri, jasne szarości lub jasne granaty). Uwaga - czarne marynarki, desenie wyglądają jak jedna wielka plama, to samo dotyczy bieli. Nieumiejętne ustawienie świateł sprawi że biele będą krzyczeć a nie pokazywać strukturę materiału. Wybierając ubrania należy właśnie o tym pamiętać.

Makijaż (informacja dla płci pięknej)
Stonowany, naturalny. Klasyczny biznesowy, czyli taki w jakim panie pokazały by się w biurze. Należy pamiętać że jeśli myślimy o również zdjęciach czarnobiałych - należy zrezygnować z czerwonej pomadki, bowiem na zdjęciach B&W wygląda ona jak jedna wielka plama.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Instagram i sekwencja slajdów

Affinity photo - zmiana koloru ot tak!

Obiektyw 18-105 mm f3.5-5.6