Kolorystyka - zestawienia barw

Rok temu (2019) pisałam o kolorach, o tym jak to u mnie wygląda zanim staniecie przed moim obiektywem. Link do tego posta jest po lewej stronie bloga, zamieszczę go również na dole tego posta. 

Po kilku latach od napisania posta "Jak ubrać się na sesje zdjęciową?" postanowiłam troszkę reaktywować ten post, po pierwsze że moja wiedza mocno się rozwinęła, tak samo jak i moje doświadczenia.

Robię od zawsze zdjęcia głównie w plenerze. Ten 2020 rok troszkę mocno namieszał w tej kwestii, ale co do kolorów to nie ma znaczenia. Czy to studio czy plener - teoria koloru musi być. 

Poniżej przedstawiam wam moje ulubione kolory na dzień dzisiejszy jakie uwielbiam w plenerze.

Kolory te to po części takie gotowce. Sama uwielbiam beże, biele, khaki, pomarańcze i brązy różnej intensywności. W szafie musi być również coś czerwonego i błękitnego.

Gdybym mogła cofnąć się w czasie kiedy piszę ten post to nauka koloru chyba byłaby u mnie zaraz po kompozycji. Jest bardzo ważna, ponieważ dzięki dobrym dopasowaniom koloru moje fotografie zyskały na wartości.

To nie jest wpis jak łączyć barwy że sobą. To kolory sprawdzone które widzę u różnych fotografów na zdjęciach, w zależności od pory roku. Dlatego postanowiłam że zbiorę je sobie i zawsze będą pod ręką, kiedy pytacie mnie w co się ubrać na sesje.

Mieszanie kolorów można wyczarować z internetowych palet jak np. ta poniżej z Color harmony - bardzo przydatna aplikacja na telefon:



Można też kupić koło barw i ręcznie ustawiać kolory. Poniżej moje koło barw, zamówione na allegro - jedna z najbardziej popularnych wersji jakie znalazłam. Dla mnie wersja papierowa jest jednak  najlepsza bo dzięki niej widzę wszystko od razu, jeśli chce uzyskać jakiś konkretny kolor.




Żeby oczywiście opanować prawidłowe zestawienie kolorów to trzeba ćwiczyć patrzenie, bo przecież samo się nie wyczaruje, a układanie barw na chybił trafił sprawi, że dłużej będziemy ślęczeć nad obróbką i nadal zastanawiać się czemu nie wychodzi. 

Kolory w fotografii to tak jak w zestawianiu ubrań, malowaniu obrazów, dobierania dodatków do mieszkania. Wszędzie mamy dowolność, ale trzeba robić to z głową. Można ubrać się na sesje w ulubiony kolor, choć czasem zdarza się tak że lubimy jakiś kolor szczególnie a on kompletnie nie pasuje do naszego typu urody. I potem dziwimy się że to się gryzie. A no będzie się gryzło. Bez ćwiczeń, próbnych zestawów nie uda nam się dojść do wprawy - bo takie zestawienia barw nie wiem czy wiecie bardzo trafnie zapamiętuje nasz mózg w tempie ekspresowym. Dlatego przy robieniu zdjęć tak ważne jest oglądanie, oglądanie i jeszcze raz oglądanie. Jeśli masz możliwość iść do muzeum sztuki i popatrzeć na kolory na płótnie w oryginale to naprawdę polecam z tej opcji skorzystać. 

Powiem więcej o ile wiemy z czasów podstawówki że żółty i czerwony daje pomarańcz - tak nie jest prosto przy innych barwach, które chcemy ze sobą połączyć. Tak samo jak nauka mieszania barw w oparciu o stary system RYB a CMYK - tu też będziemy mieć różnice w kolorach, tonach i odcieniach, choć używamy przecież tego samego koloru wyjściowego. Zgłębiam obecnie temat barw, więc pewnie jak już zbiorę dosyć pokaźną ilość informacji to postaram się zrobić z tego fajnego PDF :) 



Są wersje z dodatkiem bieli (tint) oraz z dodatkiem czerni (shade) i to będą już zupełnie inne kolory, choć bazą do nich był ten sam odcień. Dlatego też warto na początku uczyć się na sprawdzonych zestawach. Dla przykładu bardzo fajnie na zdjęciach prezentuje się kolor miodowy z kobaltowym - wyjdzie nam z takiej kombinacji super kontrast, brąz z bordo da nam zestawienie spokojne, o fajnej tonacji. 

Od kiedy zaczęłam bardziej przyglądać się kolorom w mojej szafie to bardziej zaczęłam kupować a w zasadzie dobierać ubrania pod zdjęcia. I tak większość ubrań jest u mnie właściwie gładkich, bez żadnych struktur czy mocnych wzorów. Bo gładka tkanina zawsze będzie pasować do innej gładkiej. 

Dajcie znać koniecznie jakie kolory lubicie, i czy również jakiś z nich jest na mojej plenerowej liście? A może korzystacie z innych fajnych internetowych palet typu Adobe czy może prostsza w obsłudze Paletton.com? Dajcie znać jakie są wasze doświadczenia po korzystaniu właśnie z takich pomocnych narzędzi.

LINKI

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Instagram i sekwencja slajdów

Affinity photo - zmiana koloru ot tak!

Obiektyw 18-105 mm f3.5-5.6