Jak zrobić zdjęcie typu flyflat ciemnym obiektywem?

Dzień wydarzeń nietypowych - dzień słońca, czyli jak zrobić zdjęcie typu flyflat (jasne ciemnym obiektywem?

Witajcie w ostatni dzień majówki. Nie wiem czy wiecie, ale dziś poza czerwoną kartką w kalendarzu mamy również dzień wydarzeń nietypowych - a mianowicie Dzień słońca. Nie może więc zabraknąć go na moim blogu, stąd też mały tutorial. Nie sztuka zrobić jasne świetliste zdjęcie kiedy nasz obiektyw jest jasny (jasny obiektyw to przedział od f1.4 - f2.8), sztuką jest zrobić tak samo jasne zdjęcie przy użyciu przysłony f3.5, ba nawet przymkniętej do f 5.6. Większość z was przecież posiada właśnie takie obiektywy (najczęściej nazywane kitowe - "kit" z j.angielskiego oznacza zestaw, dodawane do aparatów).

Jak zrobić zdjęcie typu flyflat ciemnym obiektywem (f3,5-5.6)?

Najpierw trzeba znaleść modela, czyli wybrać z tego co mamy w domu kilka rzeczy. Ja proponuję wybrać 1 tło, max 2-3 spójnie pasujące do siebie przedmioty. Następnie szukamy w naszym domu najaśniejszego miejsca i jak łatwo się domyśleć będzie ono w najbliższym sądziedztwie okna. Jeśli nie dysponujemy blendą - warto również zaopatrzyć się lusterko, takie zwykłe stojące, lub nawet kieszonkowe (palety od cieni, czasem kosmetyczki nasze je mają) lub kartka kredowego papieru - to wszystko są proste płaszczyzny które postawione pod określonym skosem do ustawionej sceny doświetlą nam modela. Dzięki czemu naturalnie podbijemy nasze zdjęcie już na samym początku.



Zawsze należy zadbać by nasze przygotowania do wykonania zdjęcia były jak najbardziej staranne.
Cóż powiecie mi że przecież zdjęcie jest z natury płaskie więc po co to robić?  W fotografii wszystkie niedąciągnięcia będą bardzo widoczne. Przecież nie chcemy godzinami siedzieć nad obróbką, prawda?

Jeśli zdjęcie nie spełnia naszych oczekiwań możemy również podnieść jego ekspozycję "+0,3 EV"  lub więcej w zależności od potrzeby. Kiedy w słoneczny dzień korzystamy z naturalnego słońca raczej taka opcja nie będzie nam potrzebna, ale dobrze jest o niej wiedzieć. Często się o niej zapomina.

A oto zdjęcia z tej sesji, na które czekaliście. Jak wam się podoba zaprezentowany efekt?

Temat:
Jasne zdjecie ciemnym obiektywem
Model: sztuczny kwiatek
Tło: biała chustka
Dodatkowo: mój fotograficzny notes


Zdjęcie wyłącznie z naturalnym światłem z okna
 (w domu mam naprawdę ciemno)

Zdjęcie prosto z mojego aparatu. Ustawiona scena naprawdę była ciemna. Na parametry tej sesji ustawiłam specjalnie ISO 100. Obiektyw 18-105mm f3.5, ekspozycja +0,7EV.


oraz mały kadr z całości


Dodatkowo dodam, że przy tej sesji nie używałam żadnego statywu, żadnych stojaków na blendę. Jeśli chodzi o to jaką wybrałam ogniskową - już odpowiadam całość zrobiłam na 50mm. Poniżej zdjęcie całkowicie flat fly.


Uwielbiam detale, więc przy okazji zawsze robię kilka kadrów z załości, a potem przechodzę właśnie do nich. Detale mają swoją magię.


Poniżej jeszcze jedno zdjęcie w warunkach jakich ustawiłam swojego modela. Z prawej strony od siebie mam okno, po lewej doświetlanie blendą (musi złapać światło z okna).  Tworząc swoje flatfly należy pamietać o tym, że im mniej tym lepiej, ponieważ kompozycja jest bardziej czytelniejsza i przyjemniejsza dla oka. Na dwóch krzesełkach ustawiłam tło (małe dziecięce podpiera płytę mdf (moje malowane tło) - więc jak widzicie nie ma tu nic specjalnego. Po prostu sesja w domowych warunkach. Da się? pewnie że się da!


Oczywiście na koniec możecie swoje zdjęcie dodatkowo obrobić w dowolnym darmowym programie graficznym, np. RawTherapee. 

Komentarze

  1. Post dla mnie ❤️ Dopiero uczę się robic zdjecia wiec każda uwaga jest cenna. Na razie korzystam tylko z telefonu, ale myśle nad aparatem 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. koniecznie, jednak zanim się zdecydujesz na konkretny model poczekaj troszkę bo pracuję nad tym tematem, więc bedziesz miała rozeznanie co jest warte zakupu a co nie, miłego weekendu :)

      Usuń
  2. oj tak, robie bardzo podobnie, ale dobrze, że do Ciebie trafiłam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozgość się i zapraszam częściej, miłego weekendu :)

      Usuń
  3. idealne dla początkujących! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję CzytnikiPierwsze, staram się pisać jak najprościej się da, bo zdaję sobie sprawe, że nie wszystko da się opanować od razu na już. Każdy komentarz to dla mnie dodatkowa motywacja do pracy, bo tylko wtedy wiem, że nie piszę "w próżnię". Miłego dnia

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Instagram i sekwencja slajdów

Affinity photo - zmiana koloru ot tak!

Obiektyw 18-105 mm f3.5-5.6