Zdjęcia robione telefonem, obróbka w telefonie czyli aplikacja Snapseed na telefon

Kiedy zastanawiasz się nad tym jak powstają piękne, świetliste zdjęcia robione na potrzeby Instagram, a także innych mediów społecznościowych to pierwsze co się nasuwa to od razu wypasiony sprzęt. Dodam, że też tak kiedyś myślałam, że jasne zdjęcie to wyłącznie zasługa obiektywu f 1.8, a jeszcze lepiej jak masz f 1.4.

Wtedy (2012) posiadałam dużo mniejsze doświadczenie w tym temacie i zupełnie nie rozumiałam istoty takiej jak znaleźć dobre światło. Upatrywałam go w miarę neutralnym słońcu, a pochmurnych dni unikałam jak ognia. Natomiast właśnie szare dni są tu kluczem do sukcesu. Żeby zdjęcie było świetliste, czy chcesz czy nie musisz robić zdjęcia kiedy masz duże rozproszenie światła, a takie warunki są kiedy dni są pochmurne. Dlatego też jesień, która obfituje w cały ogrom pochmurnych dni stała się od 2014 roku moją ulubioną porą roku.

Ale dziś nie będzie o oświetleniu, będzie o zdjęciach, które na potrzebę tego posta zrealizowałam. Będzie też o małym odkryciu, które z początkiem kwietnia tego roku odkryłam i od razu zainstalowałam na telefonie. To aplikacja Snapseed. Jest bardzo prosta i szybka, w bardzo łatwy sposób można dostosować jasność, kontrast oraz dopasować rozmycia głębi ostrości w naszych zdjęciach. Do tego jest jeszcze całe mnóstwo innych funkcji, jednak ja na szybko korzystam najczęściej z tych, które wymieniłam wcześniej.

Wiem, że są również osoby na moim blogu które robią zdjęcia tylko telefonem. Jeśli więc nie znacie tej pomocnej aplikacji to bardzo polecam :) bo efekty użycia same mówią za siebie.

Zdjęcie z telefonu, po obróbce w aplikacji Snapseed :) 

To samo zdjęcie powyżej, tylko że bez obróbki


Aplikacja jest bardzo pomocna, ma również dodatkowe filtry, które dają różne efekty podobnie jak na naszym profilu na Instagramie, kiedy dodajemy zdjęcia.  Poniżej zamieszczam kilka PrtSc z tej prostej aplikacji. Dodam, że działa na Androidzie bardzo płynnie, nie zawiesiła mi się ani razu. Dodatkowym jej plusem jest to, że nie wymaga logowania, rejestrowania się wcześniej. Instalujemy ją i od razu korzystamy! Jednak jeśli chcecie bardziej dopracowane efekty to lepsza będzie Lr na telefon (wersja darmowa po wcześniejszym zalogowaniu się). Dla mnie jednak ekran telefonu jest zbyt mały i wolę ekran mojego laptopa.


Zrzut ekranu z Snapseed

Aplikacji Snapseed używam kiedy mam naprawdę bardzo bardzo mało czasu, kiedy moja dwulatka nie chce się bawić się sama i wymaga ciągłej asysty z mojej strony lub kiedy nie mam kompletnie kiedy poprawić zdjęć moich flat lay jakie wcześniej robiłam na szybko telefonem.

Jeśli chodzi o profesjonalne sesje zdjęciowe - aplikacja Snapseed nie będzie dobrym wyborem, ze względu na mocno okrojone funkcje.

Pamięć należy o tym, że telefon to jednak nie komputer. Dużego ekranu nic nie zastąpi :) Ze względu na małą ilość pamięci (mimo karty micro SD) w moim telefonie nie jestem zwolenniczką przerzucania wielkich RAW/NEF i robienia obróbki na tak małym urządzeniu. Nawet gdybym się pokusiła o większą kartę micro do telefonu to i tak przy córce nie jestem w stanie poświęcić więcej niż 2-5 min na obróbkę zdjęć. Dlatego Snapseed to palikacja do szybkich efektów i zdjęć typu flat lay i w zupełności wystarcza do tego celu.


Zrzut ekranu z Snapseed

JAK ROBIĘ ZDJĘCIA TEGO TYPU

Najpierw gromadzę kolorystykę rzeczy która będzie pasować do siebie na zdjęciu. Potem przechodzę do etapu kompozycji, która będzie nawiązywać w jakimś stylu do np. świąt, zakupów, a może spędzania wolnego czasu czy jesieni. Tu mam motyw przewodni związany z jesienią oraz tym co robię ja - zdjęciami. Dlatego na większości moich flatów zobaczycie elementy związane z fotografią np. pierścienie pośrednie czy pierścień 67mm na filtr szary Cokin. Potem wybieram z tych przedmiotów motyw przewodni.

Zdjęcia typu flat fly jak widać robię na swojej kanapie lub na podłodze (najbezpieczniejsze miejsce przed rączkami córki), wtedy mam gwarancję, że nic co się rozleje lub córka wejdzie na kompozycję - nie ucierpi na tym. Poniższe zdjęcie ułożyłam na kanapie, którą wcześniej przykryłam białą zasłonką z IKEA (nadaje się na tło świetnie, poza godzinami prasowania bo tkanina prasuje się ciężko). Kanapa jest najbliżej okna, stąd pomysł by układać na niej wszystkie przedmioty :) w innych pokojach mam zdecydowanie więcej do zaaranżowania bo muszę wspomagać się przyniesieniem stolika, a to już jest sporym przedsięwzięciem. Stąd ograniczam czas przygotowań do minimum.


CZAS NA MINUSY
Jednak nie wszystkie aplikacje na telefon mają możliwość tworzenia i zapisywania własnych ustawień presetów (poza Lr). Mają głównie służyć do szybkiej obróbki, efektów które są wow w ciągu kilku sekund stąd ich okrojone funkcje. Są i będą one wystarczalne dla osób które dopiero zaczynają bawić się obróbką, poznawać świat cyfrowej ciemni.



PODSUMOWANIE

Wszystkie zdjęcia w tym poście wykonałam telefonem. Już niebawem będzie kolejny wpis dotyczący tych samych warunków oświetleniowych a robiony aparatem cyfrowym. Podsumowując. Jeśli chcecie mieć szybki efekt zdjęć, nie narobić się i mieć w miarę super jakość to należy ustawiać kompozycje jak najbliżej okna w pochmurne dni. Warto jeszcze dodać, że wrzucając zdjęcie zrobione telefonem na Instagramie na podglądzie jest ono mniej ostre od tych, które zrobione są tradycyjnym aparatem, mimo, że wrzucone jest ono w oryginalnej wielkości (nie zmniejszyłam zdjęć). Nie wiem czemu tak się dzieje, ale zapewniam, że zdjęcia wrzucone w dniu dzisiejszym są ostre w detalach, w których chciałam pokazać cały klimat.


Jeśli jednak zależy wam na efekcie MEGA WOW to polecam jednak zainwestować nawet w najprostszy sprzęt używany, niekoniecznie z górnej półki.

Wiele osób zmienia aparaty o matrycy APS-C na FF (pełna klatka) i dzięki temu można nabyć fajną perełkę po mega niskiej cenie. Osoby które zajmują się fotografią naprawdę dbają o sprzęt. Jeśli jednak masz obiekcje na temat takiego sprzętu z drugiej ręki to zawsze możesz skonsultować swoje rozterki ze mną, chętnie ci pomogę. Polecam przejrzeć także poniższe linki do moich wcześniejszych postów:

Kupiłam (łem) pierwszą lustrzankę jak mam nią robić zdjęcia
Jak uzyskać jasne zdjęcie kiedy mam ciemny obiektyw?
Lustrzanka, hybryda, kompakt czy telefon - czym fotografować i co wybrać?

Komentarze

  1. Zainstalowałam ten program na swoim telefonie i na razie się pouczyłam z doborem i rozjaśnianiem zdjęcia bardzo fajny program.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super jest, bo zdjęcie pod posta można przygotować w kilka minut :) Miłej zabawy z aplikacją życzę i cieszę się że się mój post się przydał :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Instagram i sekwencja slajdów

Affinity photo - zmiana koloru ot tak!

Obiektyw 18-105 mm f3.5-5.6